Van stress naar ont-spanning

In onze samenleving spreekt men veel over stress, burn-out, druk, druk druk, ….. Maar is stress altijd slecht?  Wanneer helpt stress ons én wanneer moeten we opletten?  Maar vooral: als we overspannen zijn: wat kunnen we eraan doen?  Dat is wat we in deze blog gaan bespreken.  Maar eerst even een persoonlijke motivatie om te schrijven over dit onderwerp.

Toen ik 22 jaar was en ging afstuderen aan de hogeschool maakte ik mijn thesis over stress (bij leerkrachten).  Enkele jaren later, ik was net getrouwd en gaf les aan de middelbare school, vroeg men mij of ik stress-coach wilde zijn op school (waarschijnlijk op basis van het onderzoek dat ik gedaan had tijdens mijn studies).  En natuurlijk zei ik ja (want nee zeggen moest ik nog leren :-)).  De stress-coach kreeg echter teveel stress en ging er zelf onderdoor.  Ik kon aan den lijve ondervinden wat een opgehoogte spanning van jaren met iemands lichaam doet.  De zoektocht naar meer evenwicht (mijn eigenste e-ki-libre) was begonnen.  Ondertussen mag ik mezelf ervaringsdeskundige noemen op het vlak van slapeloosheid, piekeren, emoties zoals angst én verdriet, loslaten, gevoelig voor invloeden van de omgeving en zoveel meer.  Dankzij mijn eigen zoektocht én ervaring én de diverse opleidingen die ik reeds volgde heb ik heel wat tools om mensen van teveel stress en spanning te brengen naar rust en ontspanning.  Ik hoop ook jou te mogen begeleiden.  Els (zaakvoerster Ekilibre)

Het woord stress zelf duidt op het proces dat een gevolg is van de stressor, en tegelijk aanleiding is voor de stressrespons.  (cfr wikipedia)  Positieve stress is het gevoel van opwinding én spanning die we ervaren als er iets spannends staat te gebeuren (bv de mentale stress die lopers ervaren voor er een wedstrijd gelopen wordt).  Deze stress stelt ons in staat om optimaal te presteren en op scherp te staan.  Een strakke deadline werkt net zo.  Na deze periode volgt automatisch de ont-lading en komt ons lichaam terug in de rusttoestand terecht.

Als echter deze positieve stress overgaat naar negatieve stress (omdat het te lang aanhoudt of we geen rust meer kunnen vinden) , krijgen we allerlei klachten.  Ons lichaam maakt ons duidelijk dat we onszelf aan het overbelasten zijn.  Als deze klachten te lang aanhouden , kan ons lichaam in ‘automatische piloot’ terecht komen.  We voelen dan nog maar heel weinig van de prikkels uit onze omgeving.  We zijn als het ware ‘verdoofd’ om toch nog maar te kunnen over-leven.  Eenmaal we beslissen om iets te doen aan onze stress moeten we, voor we terug naar de rust en ontspanning kunnen, terug de fases omgekeerd doormaken.  Dit betekent dat we van automatische piloot (waar we weinig voelen) naar negatieve stress (waar we ons niet lekker voelden), naar positieve stress & naar rust kunnen terugkeren.  Het kan dus gebeuren dat je je tijdelijk wat minder goed gaat voelen.  Eigenlijk is dat ok.  Je lichaam is aan het ‘genezen’ en voelt terug de ‘pijn’ die ervoor verdoofd was.

Dit zijn veel voorkomende fysieke klachten van negatieve stress: hoofdpijn, spierpijn, slapeloosheid, jachtige gevoelens, nerveuze gevoelens, depressie, burn-out, overspannenheid, piekeren, angst, ….

Afhankelijk van de aard van de klachten en de stress bron zal er meer of minder sprake zijn van mentale, fysieke, emotionele of sociale stress.  De remedies en oefeningen die gebruikt worden zullen ook afhangen van welk soort stress iemand het meest last heeft.  Zo zal bij fysieke stress een massage wonderen doen of ademhalingsoefeningen nuttig zijn.  Bij mentale stress zullen mindfullness – relaxatie – meditatietechnieken en mental coaching hun vruchten afwerken.  Bij emotionele stress zal ontladen en begrenzen heel goed helpen.  Bij sociale stress zal steun vragen en de meta – positie oefenen bruikbaar zijn. Er zijn nog heel wat andere bruikbare tools die ingezet kunnen worden.

Hierbij nog enkele eenvoudige tips die mij helpen in stressvolle situaties:

  • wandelen in de natuur
  • boksen op een boksbal of een kussen
  • hartcoherent ademhalen via de app kardia die ik geinstalleerd heb op mijn gsm
  • luisteren naar mantra’s via you tube (oa hoponopo werkt zeer goed voor mij)
  • thee drinken van kamille, lavendel of valeriaan
  • etherische olie verspreiden of gebruiken in massageolie van lavendel, rozenhout, geranium, mandarijn of bergamot
  • een ontspannend bad nemen of eens in de sauna gaan
  • Me laten masseren.

Meer informatie over ons nieuw aanbod aan relaxatie-coaching kan je hier vinden.

Online boeken kan je hier doen.

Els Vijverman

Online boeken